7. hodina Normalizované formáty papírů, obálek a jejich druhy
7. hodina Normalizované formáty papírů, obálek a jejich druhy
Kancelářské papíry – formáty, druhy, obsah
Vychází z formátu 1m x 1m, což je označení A0 a postupným půlením se formáty zmenšují (ale roste označení formátu např A1,A2…A4, A5)
A4 – základní formát - z ní jsou odvozeny všechny menší formáty
2/3 A4 – používá se na kratší sdělení (interní) v rámci podniku
1/3 A4
A6 – nejmenší – dopisnice – pozvánky nebo jednovětá sdělení
Rozeznáváme 2 druhy kancelářského papíru:
- čisté – bez hlavičky, prázdný
- s předtiskem – hlavička – používají ho právnické osoby, firmy, organizace, podniky
obsah kancelářského papíru s předtiskem:
- záhlaví: logo, přesný název organizace, právní forma, popř. adresní údaje (nahoře nalevo)
- adresní rámeček: pole – napravo
- odvolací údaje: slouží k pozdější bližší identifikaci písemnosti (váš dopis zn/ze dne, naše značka, vyřizuje/linka, datum…)
- většinou jsou tyto údaje řazeny vodorovně, ale v současnosti je již povoleno řazení pod sebe
- nejdůležitějším odvolacím údajem je datum:
- vzestupný datum: den → měsíc → rok – běžně užíván v ČR = 26.11.2002
- sestupný datum: rok → měsíc → den – používají firmy při zpracování písemností počítači nebo
komunikaci s cizími obchodními partnery
- dvojková soustava: 02-11-25
pro psaní datumu platí:
- používáme pouze arabské číslice, ne římské, ani vzájemná kombinace
- za volně položeným datumem se nepíše tečka
- u zvlášť důležitých datumů se měsíc vypisuje slovně
- údaj VĚC – slouží k stručnému naznačení obsahu písemnosti (objednávka, reklamace…)
- v současnosti se již údaj VĚC neuvádí
- na spodním okraji papíru můžeme ještě najít tzv. další doplňující údaje: bankovní spojení, důležitá telefonní čísla, fax, IČO, DIČO
- obsah a rozsah těchto údajů je plně v kompetenci organizace
¨
Domácí úkol: opakování učiva k 1. kontrolní písemné práci