2. hodina - Obchodní písemnosti – pojem, význam a členění
2. hodina - Obchodní písemnosti – pojem, význam a členění
Pojem a význam korespondence
Pojem
Obchodní korespondence jsou obchodní zprávy, které mají hospodářský charakter. Vyhotovují se v jednotlivých firmách při jednání mezi pracovníky různých organizací nebo mezi jednotlivými složkami téže organizace.
Význam - umožňuje rychlou komunikaci a jednání mezi dodavateli
- nahrazují ústní jednání, které musí být obvykle písemně potvrzeno
- jsou důkazem o tom, že bylo něco ujednáno, protože jsou pořizovány i s kopií
- jsou důkazným materiálem a dokladem o tom, co bylo ujednáno
- slouží jako účetní doklad
Členění obchodní korespondence
- podle obsahu
- oznamovací – jsou takové, které dávají na vědomí určitou zkušenost
- poptávací – jimi se odesílatel snaží získat zprávy o určitém zboží, výrobku, službách, zaměstnancích
- potvrzovací – jejich vyhotovitel stvrzuje určitou skutečnost
- náborové – jejich odesílatel nabízí určité výrobky, zboží, služby, volná místa
- upomínací – odesílatel upomíná adresáta, že řádně nesplnil přijatý závazek
- děkovné – vyslovují dík za provedení určité práce, činnosti nebo výkonu
- ke zvláštním příležitostem – pís. ved. pracov. k prac. a život.jubileím.
- podle způsobu vyhotovení -
o Individuálně stylizované – liší se svým obsahem i stylizací, jsou to běžné podnikové dopisy, jako např. poptávka, nabídka, objednávka.
o Formuláře – vyplněné formuláře – text je částečně předtištěn a částečně indicie. doplněn. (výhody formulářů-jednotnost a úplnost záznamů, přehlednost záznamů a úspora práce, protože zápis je stručný a jednoduchý. Nevýhody – nelze se rozepsat o všech potřebných záležitostech.)
o Rozmnožené písemnosti – mají zcela stejný obsah, vyhotovují se ve větším počtu, adresa se píše zpravidla jen na obálkách
- podle místa určení
– vnější – písemnosti vnějšího písemného styku, jedná se o písemnosti určené pracovníkům jiné firmy
– vnitřní- písemnosti vnitřního charakteru – jsou určené adresátovi v témže podniku
- dělení podle formy
a) individuálně psané obchodní a úřední písemnosti: slouží k jednomu konkrétnímu účelu a jsou určeny jednomu konkrétnímu adresátovi (např. faktura)
b) vyplňované předtisky – tiskopisy: slouží více uživatelům k jednomu účelu – složenky, poukázky
c) rozmnožené písemnosti: vycházejí z určitého vzoru a tento kopírují – jsou určeny neomezenému počtu uživatelů – ve většině případů se jedná o předtisky
-dělení podle místa
a) písemnosti vnější – externí: určeny ke komunikaci s vnějším obchodním nebo úředním partnerem, většinou jsou určeny k zveřejnění
b) písemnosti vnitřní – interní: pouze pro vnitřní potřebu organizací a jejích zaměstnanců, nejsou určeny k zveřejnění
Domácí úkol: Opakování učiva k 1. písemné práci