20. Mechanizace a automatizace ve velkoobchodních skladech
Mechanizační prostředky pro manipulaci a skladování Přepravní a skladovací prostředky Mezi přepravní a skladovací prostředky patří ukládací bedny a přepravky, palety, kontejnery, roltejnery a různé typy pojízdných stojanů.
Ukládací bedny a přepravky - Svou velikostí, nosností a hmotností představují manipulační obaly pro ruční zpracování. Jsou uzpůsobeny ke stohování a mohou vytvářet větší manipulační jednotky buď při naložení na paletu či plošinu nebo jako stoh beden či přepravek manipulovaný speciálními vozíky.
Palety - Palety jsou přepravní a skladovací prostředky uzpůsobené pro stohování a vidlicovou manipulaci, zpravidla obdélníkového, výjimečně i čtvercového půdorysu.
Palety jsou určeny pro přepravu a uložení kusového materiálu, který se skládá do několika vrstev, nebo pro uložení jednoho nebo několika velkých kusů. Naložená paleta tvoří manipulační jednotku pro přepravu materiálu i pro jeho uložení. Při vlastním skladování nabývá tato manipulační jednotka podobu skladovací jednotky.
Kontejnery - Kontejner je krytý přepravní prostředek většinou ve tvaru skříně s dveřmi (nádoby, plošiny apod.) s objemem nad 1m3, přizpůsobený mechanizované manipulaci a stohování, překladatelný z jednoho druhu dopravy na druhý bez překládky jeho obsahu.
Současná konstrukce kontejneru vznikla jednak jako výsledek snahy o univerzální velkoprostorový obal co nejvíce uzpůsobený pro mechanizovanou manipulaci, jednak jako výsledek rozdělení silničního návěsu na samostatný podvozek a oddělitelnou skříň.
Dopravní vozíky - Různé druhy vozíků, které zajišťují přepravu materiálů, manipulace s nimi a ukládání, představují nejrozšířenější druhy technického zařízení pro manipulaci a skladování. Zejména vidlicové vozíky pro manipulaci s paletami se v posledních 30 létech staly rozhodujícím prostředkem mechanizace.
Bezkolejové mechanizační prostředky se člení na bezmotorové vozíky a motorové vozíky.
Roltejnery - přestavují čtyřkolové vozíky s odnímatelnými nebo pevnými bočnicemi, případně se skříňovou nástavbou. Vozíky jsou určeny především pro rozvážení kusového zboží
Pojízdné stojany - pojízdné stojany na zavěšenou konfekci. Používají se ve skladech i v prodejnách. U nových skladů s regálovými zakladači se vjíždí stojany až na pracovní plošinu zakladače.
Regálové zakladače - Regálové zakladače jsou progresivním skladovacím zařízením, které zajišťuje obsluhu výškových regálů v úzkých manipulačních uličkách.
Regálový zakladač navazuje na stohovací jeřáby. Jeho pojezdová dráha je však vymezena regálovou uličkou, což umožňuje zvýšení provozních rychlostí, přesnější navádění a snadnější uplatnění automatizačních prvku v řízení
Regály - Regály jsou skladovací zařízení pro vícevrstvé skladování materiálu, umožňující jeho odebrání z kterékoli vrstvy. Podle účelu a použití jsou zhotoveny z různých materiálů a mají odlišné konstrukce.
Dopravníky a ložné tratě - Dopravníky a ložné tratě patří mezi transportní zařízení pro sklady i ostatní oblasti manipulace s materiálem. Dopravníky - transportéry jsou transportním zařízením pro plynulou nebo přerušovanou přepravu materiálu. Materiál je přepravován unášecím prostředkem, který se s materiálem pohybuje ve směru materiálového toku.
Ložné tratě jsou transportním zařízením pro plynulou nebo přerušovanou přepravu převážně kusových materiálů. Materiál je přepravován unášecím prostředkem, který se s materiálem nepohybuje (válečky, kladičky) nebo vodicím prostředkem (skluz) - přeprava se uskutečňuje rotací unášecího prostředku nebo skluzem.
Ostatní zařízení skladu Výtahy - Výtahy mají rozhodující význam ve vícepodlažních skladových objektech. U nákladních výtahů je třeba zajistit dostatečnou nosnost - většinou alespoň 2 t a rozměry, které umožní přepravovat několik palet i jiných přepravních prostředků včetně vozíků. Výtahy musí dále zajistit možnost převážení mechanizačních prostředků - tedy i vysokozdvižných vozíků.
Váhy - Při současném stavu předbalování a dělení zboží na hmotnostně stálé jednotky se použití vah ve skladech výrazně snížilo. Přesto je třeba sklady velkoobchodu a ve větší míře ještě sklady maloobchodu a společného stravování vybavit váhou u příjmu zboží. Maximální váživost musí odpovídat běžnému rozsahu přijímaných nákladů. Významným požadavkem je, aby plocha váhy byla na stejné úrovni s okolní podlahou tak, aby zboží bylo možno na váhu přepravovat vozíky.
V paletovaných skladech bývá váha uplatněna jako prvek dopravníkové tratě při příjmu zboží.
Chladicí zařízení - Různé druhy potravin podléhající rychlé zkáze se nejlépe uskladňují při nízkých teplotách, aby se zpomalily a omezily rozkladné procesy, které v potravinách probíhají působením baktérií a kvasinek. Potraviny správně uložené v chladu si delší dobu podržují dobrý vzhled , barvu, chuť i vůni. Pro většinu druhů tohoto zboží jsou výhodné skladovací teploty v rozmezí hodnot od + 1°C do + 10°C.
Nejvhodnější podmínky k udržení teplot vhodných pro uskladnění uvedených druhů zboží vytváří technicky dokonalé chladicí zařízení, které zaručuje stálou teplotu bez výkyvů, bez změn vlhkosti vzduchu a bez jiných rušivých vlivů.
Ve velkoobchodních skladech jsou různé druhy chladicích zařízení, které lze podle umístění a způsobu použití rozdělit do dvou skupin:
a) chlazené sklady, chladírenské boxy a chladírenské pulty, v nichž se teplota pohybuje od + 1°C do + 10°C,
b) mrazicí boxy a mrazící konzervátory, v nichž se teplota pohybuje od -15°C do -18°C. V poslední době se ve velkoobchodních skladech stále více využívá mrazicích boxů, ve kterých se pohybuje teplota až do -40°C.
Rampy
Rampy představují plošinu na úrovni plochy skladu zvýšenou proti úrovni okolního terénu tak, aby ložná plocha dopravního prostředků byla zhruba na úrovni podlahy skladu.
V ČR se budují sklady ve zvýšené úrovni nad okolním terénem nebo se využívá nerovnosti terénu tak, aby železniční rampa měla požadovanou výši 1 200 mm a rampa pro nákladní automobily výšku 1 100 - 1 300 mm.
Výška rampy pro nákladní automobily se přizpůsobuje předpokládaným typům automobilů, které se budou ve skladu používat. V každém případě se doporučuje zabudovat do rampy vyrovnávací můstky. Pro lehčí auta je vhodná výška rampy 1 100 mm, pro těžká auta a zejména návěsy výška alespoň 1 300 mm. Rozdílu ve výškách rampy se dosahuje odstupňovanou výškou dvora v prostoru nájezdu u rampy.
Mezi přepravní a skladovací prostředky patří ukládací bedny a přepravky, palety, kontejnery, roltejnery a různé typy pojízdných stojanů.
Ukládací bedny a přepravky - Svou velikostí, nosností a hmotností představují manipulační obaly pro ruční zpracování. Jsou uzpůsobeny ke stohování a mohou vytvářet větší manipulační jednotky buď při naložení na paletu či plošinu nebo jako stoh beden či přepravek manipulovaný speciálními vozíky.
Palety - Palety jsou přepravní a skladovací prostředky uzpůsobené pro stohování a vidlicovou manipulaci, zpravidla obdélníkového, výjimečně i čtvercového půdorysu.
Palety jsou určeny pro přepravu a uložení kusového materiálu, který se skládá do několika vrstev, nebo pro uložení jednoho nebo několika velkých kusů. Naložená paleta tvoří manipulační jednotku pro přepravu materiálu i pro jeho uložení. Při vlastním skladování nabývá tato manipulační jednotka podobu skladovací jednotky.
Kontejnery - Kontejner je krytý přepravní prostředek většinou ve tvaru skříně s dveřmi (nádoby, plošiny apod.) s objemem nad 1m3, přizpůsobený mechanizované manipulaci a stohování, překladatelný z jednoho druhu dopravy na druhý bez překládky jeho obsahu.
Současná konstrukce kontejneru vznikla jednak jako výsledek snahy o univerzální velkoprostorový obal co nejvíce uzpůsobený pro mechanizovanou manipulaci, jednak jako výsledek rozdělení silničního návěsu na samostatný podvozek a oddělitelnou skříň.
Dopravní vozíky - Různé druhy vozíků, které zajišťují přepravu materiálů, manipulace s nimi a ukládání, představují nejrozšířenější druhy technického zařízení pro manipulaci a skladování. Zejména vidlicové vozíky pro manipulaci s paletami se v posledních 30 létech staly rozhodujícím prostředkem mechanizace.
Bezkolejové mechanizační prostředky se člení na bezmotorové vozíky a motorové vozíky.
Roltejnery - přestavují čtyřkolové vozíky s odnímatelnými nebo pevnými bočnicemi, případně se skříňovou nástavbou. Vozíky jsou určeny především pro rozvážení kusového zboží
Pojízdné stojany - pojízdné stojany na zavěšenou konfekci. Používají se ve skladech i v prodejnách. U nových skladů s regálovými zakladači se vjíždí stojany až na pracovní plošinu zakladače.
Regálové zakladače - Regálové zakladače jsou progresivním skladovacím zařízením, které zajišťuje obsluhu výškových regálů v úzkých manipulačních uličkách.
Regálový zakladač navazuje na stohovací jeřáby. Jeho pojezdová dráha je však vymezena regálovou uličkou, což umožňuje zvýšení provozních rychlostí, přesnější navádění a snadnější uplatnění automatizačních prvku v řízení
Regály - Regály jsou skladovací zařízení pro vícevrstvé skladování materiálu, umožňující jeho odebrání z kterékoli vrstvy. Podle účelu a použití jsou zhotoveny z různých materiálů a mají odlišné konstrukce.
Dopravníky a ložné tratě - Dopravníky a ložné tratě patří mezi transportní zařízení pro sklady i ostatní oblasti manipulace s materiálem. Dopravníky - transportéry jsou transportním zařízením pro plynulou nebo přerušovanou přepravu materiálu. Materiál je přepravován unášecím prostředkem, který se s materiálem pohybuje ve směru materiálového toku.
Ložné tratě jsou transportním zařízením pro plynulou nebo přerušovanou přepravu převážně kusových materiálů. Materiál je přepravován unášecím prostředkem, který se s materiálem nepohybuje (válečky, kladičky) nebo vodicím prostředkem (skluz) - přeprava se uskutečňuje rotací unášecího prostředku nebo skluzem.