63. hodina Módní tvorba
63. hodina Módní tvorba textilního, oděvního a kožedělného zboží
Móda a vkus
Móda patří mezi významné společenské jevy a je pro ni charakteristická rychlá proměnlivost v průběhu poměrně krátké doby. Je výraznou součástí životního stylu. Týká se mnoha oblastí hmotné kultury a různých forem lidské činnosti. Móda je ovlivněna dobou, místem vzniku, úrovní průmyslové výroby a národními tradicemi.
Móda je prostředkem pro uplatnění přirozené lidské touhy a potřeby uspokojovat estetické záliby běžného života. Proto se móda nejčastěji spojuje s předměty denní potřeby, jejichž užitná hodnota podstatně závisí na její estetické působivosti (zejména oblékání). S kulturní vyspělostí společnosti se zvyšují požadavky na jakostní, elegantní a módní výrobky.
Móda je nesporně mobilizujícím faktorem výroby i obchodu, vede k rozšiřování sortimentu, jeho inovaci, zlepšení jakosti výrobků, zavádění dokonalejších technologií výroby a k používání nových materiálů.
Charakteristickým rysem módy je její časové omezení. Časovým změnám však móda nepodléhá pasivně, ale sama tyto změny podněcuje.
Typická módní vlna se jeví jako rychlá změna v názoru na určitý estetický ideál. Většinou se rozšiřuje v určitých skupinách společnosti (mládež, určité sociální skupiny). Charakteristickým rysem módy je také její vlnivý pohyb, tzn., že je určována jakousi křivkou (vlnovkou), v níž se odrážejí protikladné tendence působící v módním procesu (široký - úzký, krátký - dlouhý, symetrický - asymetrický atd.).
Móda hledá stále nové vzory, vzniká jako cílevědomá činnost návrhářů, ale i nahodile použitím podnětů z běžného života, l přes široký zdroj inspirace a individuální přístup k oblékání panují v módě určitá pravidla, která nedovolují vytvářet chaotické celky. Souhrn všech módních tendencí určitého období se označuje jako módní styl (například oděvní styl džínsový, námořnický, charlestonový atd.).
S módou bezprostředně souvisí vkus, přičemž mezi oběma existuje vztah vzájemného ovlivňování. Móda je proměnlivější, vkus se jeví jako schopnost esteticky vhodného výběru. Tato schopnost bývá vrozenou dispozicí, ale je možné ji prohloubit výchovou a životními zkušenostmi. Ne všechno, co je módní, je vkusné. Každý člověk by se měl snažit skloubit současnou módu s vlastní individualitou a dbát o dokonalý estetický soulad jednotlivých prvků.
Vznik módy jako společenského jevu se spojuje se vznikem odívání. Proto je odívání oblastí, kterou móda nejvýrazněji a nejčastěji ovlivňuje.
Módní tvorba
Módní tvorba je v podstatě cílevědomá tvůrčí činnost související s vytvářením budoucích módních trendů v oblasti textilního a oděvního zboží, obuvi, kožené galanterie a bytového textilu. Týká se těch částí výrobků, které ve svém souhrnu vytvářejí jejich vzhled (například střih, tvar, barva a struktura povrchu materiálu, dekor, rozměry).
Rozvoj módní tvorby jako cílevědomé činnosti návrhářů lze časově zařadit do doby po druhé světové válce, kdy se začali výrazně uplatňovat módní tvůrci s individuálními styly (Ch. Dior, C. Chanel). V tomto období se díky rychlému rozvoji průmyslové výroby (konfekci) také často mění módní styly.
Mezi hlavní evropská centra módní tvorby patří v oblasti odívání Francie (Paříž) a Itálie (Miláno), v oblasti obuvi a bytových textilií Německo a Itálie.
Na tvorbě módy se podílejí především světoznámé módní domy (Chanel, Dior, Chloé, Nina Ricci) a přední módní návrháři (K. Lagerfeld, D. Kárán, C. Klein, J. Sander, G. Armani, E. Morronsen atd.).
Například v roce 1947 uvedl módní návrhář Christian Dior do dámské módy oděvní styl New - look (nový vzhled) nebo styl Chanel (šanel) odvozený od módní návrhářky Coco Chanel apod.
Módní styly 20. století
a - New-look (nový vzhled)
b - Chanel styl
c - Cikánský styl - folklór
d - Žena - dítě
e - Country - look
f - Safari-look
g - Nehni styl
h - Námořnický styl
i - Discomóda
j - Retromóda (charlestonový styl)
Velký význam pro inspiraci tvůrčí činnosti jednotlivých návrhářů oblasti módní tvorby mají pravidelně konané výstavy, veletrhy ( mezinárodní) módní přehlídky, kde jsou předváděny nove modely pro roční období jaro-léto a podzim-zima (punčochové zboží a prádlo pouze jedenkrát za rok).
V České republice se v současné době podílejí na tvorbě módy textilu, oděvů, výrobků kožené galanterie a bytového textilu a.s. Linea ÚBOK se sídlem v Praze (Centrum módy a designu) a v oboru obuvi a.s. C-SVIT - Zlín (Design centrum obuvi). Tyto organizace na základě obchodních vztahů zpracovávají formou zakázek pro státní i soukromé výrobní a obchodní podniky módní návrhy. Například sekce Móda a.s. Linea-ÚBOK nabízí těmto podnikům aktivity v oblasti módní barevnosti textilu, oděvů, obuvi a výrobků z usní, materiálových a dezénových koncepcí, tvarového a střihového řešení oděvů, trendů bytového textilu, zásadních a strategických informací o módním vývoji atd.
Modely pro konfekční výrobu připravují modelárny jednotlivých výrobních závodů. Ve většině výrobních závodů schvaluje zpracované návrhy módních kolekcí před zavedením do hromadné výroby odborná komise.