2.hodina Úkoly zbožíznalství, zbožíznalecké pojmy
Zbožíznalsví
je technicko-ekonomický vědní obor zabývající se zkoumáním a hodnocením užitné hodnoty zboží a problematikou jejího uchování ve sféře oběhu a spotřeby.
Zboží a jeho užitná hodnota se posuzuje především z hlediska technické, ekologické, estetické, zdravotně hygienické a ekologické úrovně. Předmětem hodnocení je užitná hodnota zboží ve svém hmotném, konkrétním provedení. Využívá poznatky a zákonitosti jiných přírodovědných, technických a společenských disciplin (fyziky, chemie, biologie, technologie, ekonomie, psychologie atd)
Mezi základní úkoly zbožíznalství patří především zkoumat jevy, vzájemné souvislosti a zákonitosti, ovlivňující užitnou hodnotu a jakost zboží a tyto poznatky dále konkrétně uplatňovat.
Vzhledem k tomu, že zabezpečení základních funkcí obchodu na požadované úrovni vyžaduje od jeho pracovníků hluboké znalosti o zboží, patří mezi další úkoly účinnou formou přenášet poznatků zbožíznalství do hospodářské praxe.
Historicky jsou počátky zbožíznalství spjaty s výrobou zboží a s rozvojem jeho směny. Hlavně tam, kde mohlo dojít k záměně zboží nebo k úmyslnému klamání kupujícího (například u drahých kamenů a drahých kovů, koření, drog, pochutin), vzrůstaly postupně požadavky na rozlišování druhu a jakosti zboží. Proto byla již v
V
K systematickému zpracování zbožíznaleckých poznatků v samostatnou nauku došlo až v 19. století, kdy se otázky poznávání povahy zboží a jeho užití staly součástí učební látky na středních odborných i vysokých školách obchodního zaměření. Už tehdy bylo zřejmé, že výchova dobrých pracovníků obchodu vyžaduje i výuku zbožíznalství.
Základní zbožíznalecké pojmy- Zboží - stane-li se jakýkoliv předmět nebo výrobek subjektem trhu - obchodu - stává se zbožím. Zbožím tudíž nazýváme vše, co je určeno k prodeji. Může se jednat o výsledek lidské práce - výrobek - nebo přírodní produkt, který přináší lidem nějaký užitek. Každé zboží má řadu vlastností, avšak pouze některé z nich mají schopnost uspokojovat lidské potřeby. Tyto vlastnosti nazýváme užitnými.
Užitná hodnota zboží - je tvořena souhrnem užitných vlastností, vlastnosti, pro které lidé zboží kupují. Závisí na surovinách a technické vyspělosti výroby, na potřebách a ekonomických možnostech lidské společnosti. Užitná hodnota má dva rozměry :
a) kvalitativní - kvalita (vlastnosti, které určují šířku užitné hodnoty),
b) kvantitativní- jakost (vlastnosti, které určují hloubku užitné hodnoty). Stupeň, kterým užitná hodnota uspokojuje požadavky společnosti.
Užitné vlastnosti jsou ty vlastnosti zboží, pro které je lidé kupují, které uspokojují nějaké jejich potřeby, vznikají ve výrobě, ověřují se na trhu, zanikají spotřebou, která užitnou hodnotu zboží potvrzuje.
Ukazatele jakosti (parametry zboží) - měřitelné vlastnosti, které určují užitečnost výrobku (rozměry, hmotnost, energetická hodnota u potravin, obsah tuku, obsah cizorodých látek). Parametr je kvantitativní vyjádření libovolné vlastnosti. Stává se ukazatelem jakosti tehdy, pokud vyjadřuje užitnou vlastnost.