8. Papír a hračky
8.Papír
Suroviny: Vláknité celulóza (dřevo, bavlna, len, sláma, hadrovina), získaná chemicky – buničina X mechanicky - dřevovina
Ostatní Plniva (kaolín, sádra, křída) – ucpávají póry, snižují průsvitnost, zvyšují hmotnost a bělost
Klížidla (klih, vodní sklo, škrob) – snížení nasákavosti
Barviva
Starý papír dá se recyklovat 5-6 x, zkracování vláken, snížení pevnosti papíru
Výroba papíru
Základní směs papírovinu získáme na HOLANDRECH – papírenské mlýny (vláknité složky + voda + plniva)
- Papírovina se nalije na nekonečné síto – snížení obsahu vody
- KALANDRY – vyhřívané válce (žehlicí a lešticí) , odlisování zbytku vody =) papír
- zušlechtění – namáčení do klížidel, hlazení, napouštění (vosk)
Polo-klížený papír, dobře přijímá inkoust, ale nepropouští jej; plnidla (kaolín, křída, baryt)
Druhy a vlastnosti papíru
Dělení podle vlákninového složení
Dělení podle klížení
Dělení podle úpravy povrchu: hladké, matně nebo ostře hlazené, natírané, aj.
Dělení podle plošné hmotnosti
Druhy: novinový papír; grafický papír; psací papír; kreslicí a rýsovací; tiskové papíry; balicí papíry; speciální papíry; lepenky
Hodnocení jakosti papíru
8. Hračky
Požadavky na hračky
Hračky posuzujeme z těchto hledisek:
1. výchovné
- hračka má rozvíjet schopnosti dítěte a podporovat jeho duševní činnost
2. zdravotní
- hračka musí být hygienická, bezpečná, zdravotně nezávadná, trvanlivá
3. výtvarné
- hračka musí odpovídat věku dítěte, je prostředkem estetické výchovy z hlediska pohledu dítěte výtvarně zajímavá
- v současné době návrat k přirozenosti
4. výrobní
- levný, dostupný, zdravotně nezávadný materiál, snadno opracovatelný a trvanlivý
Rozdělení podle věkových skupin:
1. hračky pro kojence (do 1 roku)
- omyvatelné, z lehkého a pružného materiálu, bez ostrých hran, snadno uchopitelné, pestré provedení v základních barvách, jednoduchý zvuk (např. pryžové, gumové hračky /s píšťalkami nebo plovoucí/, nafukovací pryžové apod.
2. hračky pro mladší předškolní věk – batolata (do 3 let)
- období nejrychlejšího fyzického a duševního rozvoje dítěte, jednoduché skládanky zvukové figurky, zvířátka, skládací kostky, jednoduchá auta, vozíky bez mechanizmu, hudební hračky, hračky na písek, do vody apod. (dřevo, plast)
3. hračky pro starší předškolní věk (3 – 6 let)
- rozlišují se zájmy chlapců a dívek, dřevěné pohyblivé hračky, hračky se složitější konstrukcí, autíčka na setrvačný a pružinový pohon, vláčky, různé panenky, nábytek, kočárky, koloběžky, tříkolky, šlapací auta, jednoduché společenské hry, loutková divadla apod.
4. hračky pro děti mladšího školního věku (6 – 10 let)
- hračky mají rozvíjet logiku, fantazii a systematické myšlení; vyrobeny mohou být z plastů, kovů, dřeva, papíru; např. vystřihovánky, tabule, abecední hry, modelovací hmoty, kola a koloběžky, hudební nástroje, sportovní hračky, elektrické a elektromechanické hračky apod.
5. hračky pro děti a mládež staršího školního věku (11 – 16 let a víc)
- řídí se individuálně konkrétními zálibami, hračka má navazovat na postup myšlení dítěte, zdokonalovat jeho poznání, podporovat rozvoj i zájem o určité vzdělání.
Rozdělení dle použitého materiálu
1. textil - plyš (dlouhosrstý, krátkosrstý, mohérový)
- krymr (tkanina se zkadeřeným vlasem)
- voskové plátno
- umělá kožešina
- doplňkové materiály (výplně, drátky apod.)
2. kov - s pružnými materiály (plasty) se kombinují:
- ocelový plech
- slitiny hliníku
- slitiny zinku
3. dřevo - používá se zpravidla dřevo odpadové, a to:
- bukové
- javorové
- smrkové
- borové
- dle zpracování rozdělujeme na:
- vyřezávané
- truhlářské
- soustružné
4. pryž - povrchová úprava musí být:
- zdravotně nezávadná
- chráněná před stykem s organickými rozpouštědly
- u nafukovacích hraček dokonalé spojení všech částí
- pozor při velmi nízkých a vysokých teplotách se znehodnocuje
5. plasty - používané u nás se dělí na:
- reaktomery jsou tvrdnoucí hmoty, při zpracování pod tlakem získávají určitý tvar, při vysokých teplotách se chemicky mění tak, že po vylisování a ochlazení je není možné změkčit ani přetvarovat,
- plastomery se po zpracování teplem mohou měnit (změkčit a přetvarovat), např. dětské nádobí, stavebnice, panenky apod.¨
6. papír - vystřihovánky, omalovánky, jednoduché stroje apod.
7. sklo - kuličky, korálky, krasohledy, oči pro zvířátka apod.
8. duromerové hračky
- figurky lidí a zvířat se speciální modelovací hmoty
EN – evropská norma
ČSN – česká státní norma
CЄ – Evropská certifikační značka (control – emblém)
CZ – obecná schvalovací značka