47.-49.hodina Hračky
47.-49. hodina Hračky
Hračka je předmět ke hře dětí. Slouží k upoutání pozornosti dítětě, jeho zabavení, či případně k rozvíjení jeho motorických a psychických schopností.Hračky existují již po tisíce let. Panenky, zvířátka, vojáčci a miniatury nástrojů dospělých jsou nacházeny v archeologických vykopávkách od nepaměti. Ve 20. století došlo k masové produkci hraček.
Z hlediska rozvoje dítěte jsou nejlepší hračky tvárné, stačí i pouhá hmota: písek, papír, plastelína, těsto, moderní formy tvarovacích hmot různého složení. Následují jednoduché kostky, potom stavebnice s různými druhy „zámků“, které udrží složený tvar. Nejznámější a velmi oblíbená je stavebnice Lego, která je variabilní a flexibilní v rámci několika velikostí (podle věkových kategorií). Především u těchto základních hraček platí, že pokud je dítěti věnována péče s předvedením různých možností tvorby, dokáže se dítě brzy účelně zabavit samo a aplikuje své poznatky v dalších podobných činnostech.
Moderní elektronické hračky, zvířátka a figurky jsou především poplatné vlně reklam a pokud nemají širší možnost hry (převlékání panenky, více programů např. Furby), dítě brzy omrzí nebo vyžaduje módnější záležitost. Jsou finančně nákladné a jejich vlastnictví má pro dítě především společensko-psychologický efekt.
Požadavky na hračky
Hračky posuzujeme z těchto hledisek:
- výchovné
- hračka má rozvíjet schopnosti dítěte a podporovat jeho duševní činnost
- zdravotní
- hračka musí být hygienická, bezpečná, zdravotně nezávadná, trvanlivá
- výtvarné
- hračka musí odpovídat věku dítěte, je prostředkem estetické výchovy z hlediska pohledu dítěte výtvarně zajímavá
- v současné době návrat k přirozenosti
- výrobní
- levný, dostupný, zdravotně nezávadný materiál, snadno opracovatelný a trvanlivý
- ekonomické – zda je konkurenceschopná
Rozdělení podle věkových skupin:
- hračky pro kojence (do 1 roku)
- omyvatelné, z lehkého a pružného materiálu, bez ostrých hran, snadno uchopitelné, pestré provedení v základních barvách, jednoduchý zvuk (např. pryžové, gumové hračky /s píšťalkami nebo plovoucí/, nafukovací pryžové apod.
- hračky pro mladší předškolní věk – batolata (do 3 let)
- období nejrychlejšího fyzického a duševního rozvoje dítěte, jednoduché skládanky zvukové figurky, zvířátka, skládací kostky, jednoduchá auta, vozíky bez mechanizmu, hudební hračky, hračky na písek, do vody apod. (dřevo, plast)
- hračky pro starší předškolní věk (3 – 6 let)
- rozlišují se zájmy chlapců a dívek, dřevěné pohyblivé hračky, hračky se složitější konstrukcí, autíčka na setrvačný a pružinový pohon, vláčky, různé panenky, nábytek, kočárky, koloběžky, tříkolky, šlapací auta, jednoduché společenské hry, loutková divadla apod.
- hračky pro děti mladšího školního věku (6 – 10 let)
- hračky mají rozvíjet logiku, fantazii a systematické myšlení; vyrobeny mohou být z plastů, kovů, dřeva, papíru; např. vystřihovánky, tabule, abecední hry, modelovací hmoty, kola a koloběžky, hudební nástroje, sportovní hračky, elektrické a elektromechanické hračky apod.
- hračky pro děti a mládež staršího školního věku (11 – 16 let a víc)
- řídí se individuálně konkrétními zálibami, hračka má navazovat na postup myšlení dítěte, zdokonalovat jeho poznání, podporovat rozvoj i zájem o určité vzdělání.
Rozdělení dle použitého materiálu
- textil - plyš (dlouhosrstý, krátkosrstý, mohérový)
- krymr (tkanina se zkadeřeným vlasem)
- voskové plátno
- umělá kožešina
- doplňkové materiály (výplně, drátky apod.)
2. kov - s pružnými materiály (plasty) se kombinují:
- ocelový plech
- slitiny hliníku
- slitiny zinku
3. dřevo - používá se zpravidla dřevo odpadové, a to:
- bukové
- javorové
- smrkové
- borové
- dle zpracování rozdělujeme na:
- vyřezávané
- truhlářské
- soustružné
4. pryž - povrchová úprava musí být:
- zdravotně nezávadná
- chráněná před stykem s organickými rozpouštědly
- u nafukovacích hraček dokonalé spojení všech částí
- pozor při velmi nízkých a vysokých teplotách se znehodnocuje
5. plasty - používané u nás se dělí na:
- reaktomery jsou tvrdnoucí hmoty, při zpracování pod tlakem získávají určitý tvar, při vysokých teplotách se chemicky mění tak, že po vylisování a ochlazení je není možné změkčit ani přetvarovat,
- plastomery se po zpracování teplem mohou měnit (změkčit a přetvarovat), např. dětské nádobí, stavebnice, panenky apod.¨
6. papír - vystřihovánky, omalovánky, jednoduché stroje apod.
7. sklo - kuličky, korálky, krasohledy, oči pro zvířátka apod.
8. duromerové hračky
- figurky lidí a zvířat se speciální modelovací hmoty
EN – evropská norma
ČSN – česká státní norma
CЄ – Evropská certifikační značka (control – emblém)
CZ – obecná schvalovací značka